Поддръжка и смазване на верига за мотор
Смазване на верига за мотор - какво трябва да знаем?
Всеки моторист е наясно, че колкото повече се грижи за неговият мотор, толкова по-дълго, той ще бъде в изправност и толкова по-безопасно ще е всяко следващо пътуване по магистралата или дългите пътувания из междуградските пътища с прекрасна гледка.
За поддръжката на мотора е необходимо собственикът му да е наясно с основните техники за почистване, както и за поддръжката на някои по-специфични части. Такава част е веригата на мотора. Тя изисква да бъде смазвана редовно, като непосредствено преди смазването е добре да премине и през щателно почистване.
Колко е важно смазването на веригата на мотора?
Смазването е от съществена и фундаментална част от общия план по надлежната поддръжка на мотора.
Причините за редовно смазване са няколко. На първо място, това е необходимо, за да си осигурите безопасност по време на пътуване.Несмазаната верига на мотора може и да бъде причина за ПТП./Често веригата е косвената причина за подобен инцидент/
От друга страна, смазването на веригата е важно с цел нейното предпазване от бързо износване. Ако не я смазвате достатъчно често и навреме, ще се получи постоянно триене, което бързо ще я съсипе и ще се наложи смяна с нова.
Кога се смазва веригата?
Преди да преминем към нашето бързо и лесно ръководство за всички начинаещи в самостоятелната поддръжка на мотора и по-конкретно към стъпките за правилното смазване на веригата, нека кажем няколко думи.
На първо място е важно да знаете, кога е правилният момент да смажете веригата, а именно:
След каране по тежък терен - прашен и кален
Винаги след каране в дъжд
Друго важно нещо е предварително да я почистите щателно (да, извалелият се дъжд не се смята за почистване). Почистването на верига на мотора е сравнително лесно. Така ще можете да се уверите отблизо в изправността и нейното текущо състояние.
*Ако не сте карали по тежък терен или в дъжд, това съвсем не значи, че не трябва да и обръщате внимание. Винаги, след като сте изминали няколко стотин километра проверете веригата.
Как се смазва веригата на мотора?
Нека предположим, че вече сте почистили своята верига. Сега е време да преминете към нейното смазване.
Започнете с избор на типа средство. Обикновено, мотористите днес се спират на един от двата варианта – спрей за смазване на верига за мотор или така нареченият ойлер. Под ойлер разбирайте специално масло за смазване на верига. В общността на мотористите, ойлерът смазва по-добре, но пък със спрея самото действие е по-лесно и бързо.
Разбира се, от значение е и качеството и вида марка на всеки от продуктите!
За да смажете добре веригата на мотора, ако сте я почистили непосредствено преди процедурата, моля, изчакайте я да изсъхне напълно. Едва след като веригата е суха, нанесете избрания от вас продукт за смазване. Между другото, в някои специализирани магазини за мото аксесоари ще ги срещнете и под общото наименование лубриканти.
Друг вариант е така нареченият метод “топла верига”. При този метод веригата се смазва непосредствено след каране, докато е още топла. Обикновено това може да се направи след каране на писта, тъй като тогава веригата е чиста.
Внимание: различните типове вериги изискват различен тип смазване.
Най-общо мото веригите се делят на следните видове: обикновени и запечатани. При обикновените след нанасянето на избрания продукт за смазване, останалият излишък просто се премахва с кърпа. При запечатаните пък не се изисква да нанасяте много от лубриканта, тъй като сами по себе си тези вериги имат своя вътрешна защита от бързо износване. Ето защо повечето мотористи с такива мотори се спират на лесното смазване със спрей. Разбира се, и в този случай не бива да се надхвърлят 1000-та километра път без поддръжка на веригата.
Други важни действия по поддръжката на веригата за мотор
Последно, но не по важност, трябва да отбележим, че освен да я смазвате, веригата има нужда и от редовно обтягане. Всеки модел мотор си има технически допустима стойност провисване на веригата. Например, ако имате шосеен мотоциклет, стойността е максимум 30 милиметра. Тази стойност не бива да бъде надвишена. С въртенето на колелото най-лесно се проверява доколко и дали е фатално провисването на вашата верига.
Остави коментар