Така, така …

Зимата е към края си, ако въобще може да се нарече зима.

През целия зимен сезон попадаме на снимки на мотористи или ги срещаме на пътя.

С идването на пролетта идва и сезонът на моторите. 

Все повече мотори за продаване, започват да се появяват в дигиталното пространство било то във фейсбук или познатите сайтове за продажба на автомобили и мотори.

Освен по - големият обем предлагане и мераклиите за нов или смяна на стария мотор са повече.

Ще разделим материала на основни части, за да е лесно за ориентиране и възможно най-разбираемо.


/разгледайте предложенията на CARMALL за качествена мото екипировка/

За какво трябва да гледаме и внимаваме при оглед и покупка на мотор втора употреба?

За да бъде свършено нещо, както трябва, и да няма лоши изненади след покупката е  хубаво да има подготовка.

Предварителна подготовка за покупка на мотор втора ръка

На този етап е хубаво да се отговори на въпросите:

  • какъв мотор;

  • къде ще се кара;

  • как ще се кара;

  • каква марка;

  • какъв модел;

  • колко пари може да се отделят;

  • колко ще струва обслужването.

След като вече е ясно какво точно се търси е препоръчително да се намери всякаква информация за избрания модел. 

Как да се открие информация?

  • търсят се теми във форуми за конкретни модел или пък се пускат нови;

  • търсят се материали и ревюта за модела;

  • търсят се мнения от собственици на избрания модел;

  • гледат се стокови снимки на мотора, за да е ясно как изглеждал в оригиналния си вид, когато е излязъл от завода;

  • Проверка на цени за  консумативи гуми, масла. филтри, пиньони, вериги, лагери за амортисьори, акумулатор и т.н;

  • Избират се няколко добре изглеждащи на снимка машини;

  • установява се средна цена за която се продава модела на пазара.

След като вече е събрана информация от по горните точки се преминава към следващата стъпка.

Свързване с продавача на мотора

Набелязани са вече няколко екземпляра - супер. 

Препоръчително е преди да се отиде на оглед да се проведе разговор с продавачите. Да бъдат разпитани за машината. 

Да се чуе как те отговарят на въпросите, за да може да се направят изводи, за кои екземпляри си заслужава да се отдели време и да се отиде на реален оглед..

Често един телефонен разговор може да откаже човек от покупката дори преди да е видял стоката. 

Затова, смело се пита за всичко, което трябва да се знае. 

  • падал ли е моторът;

  • имал ли е някакви проблеми; 

  • какво е сменяно;

  • обслужван ли е редовно;

  • как е гледан;

  • от колко време е при собственика;

  • откъде е купен;

  • къде е съхраняван и т.н;

  • документално изряден - талони, платени данъци, застраховки и т.н.

Абсолютно всичко, което се отнася до цялостното състояние на машината.

Запомнете, вие давате пари, а продавачът получава пари, не се притеснявайте да изисквате информация от него.

Всичко е наред, продавача е точен, отговорил е на въпросите, сметнали сме, че е ок да видим машината на живо.

Оглед на мотор втора ръка

Визуален оглед

Визия

Цялостно се преглежда от всички страни мотора за следи от ожулвания или по дълбоки деруги по резервоар, калници, двигател. Следите от ожулване могат да означават, че с мотора падано.

Оглежда се по най-трудно достъпните места дали е имало пребоядисване /в малките детайли е разковничето/. 

Кормило

Под кормилото има два тройника. Там са разположени, така наречените стопери, които ако ги няма значи мотора е претърпял тежък инцидент.

Ръчките, оригиналните ли са, изхабени ли са, сменяни ли са? Това може да е ориентир на колко км е моторът.

Седалка

Оглежда се седалката за протрито, скъсано или претапициране. 

Под нея чисто ли е (ясен признак как е гледан мотора), има ли оригинални части, които са си на мястото или са сменени с алтернативни или пък няма нищо.

*Моторите, когато излизат от завода са сглобени перфектно, всяка част си е на мястото и е в пълен синхрон с цялостната визия. 

Не би трябвало да има нещо, което да не изглежда добре или да дразни. Ако пък има най-вероятно има проблем с мотора и по него са правени интервенции.

Технически оглед на мотора

Рама

Първо с номера на рама се определя реалната година на производство на мотора.

Двигател

Проверява се дали е топъл или студен двигателят преди да започне огледа. Ако е топъл двигателят значи мотора е пален с цел да се загрее и да се избегнат някой проблеми като трудно палене или кофти звуци.

След това се започва оглед на двигателя от всички страни, той трябва да бъде чист да няма омасляване или капане. Хубаво е да се легне под мотора и да се види отдолу дали няма някакви течове и омасляване. 

Не трябва по двигателя да има спойки, тел и т.н..

Обръща се внимание на гарнитурите на двигателя. Всички гарнитури по двигателя на мотора трябва да бъдат в един цвят, не трябва да има назъбени части от гарнитурата. Тя трябва да е перфектно изрязана и гладка. 

Ако има някакви различни цветове или назъбване значи е имало намеса и по някаква причина е отварян двигателя или конкретния елемент от него.

Гледат се тръбите на генерацията, дали са обгорели какво е състоянието им. Ако е каран плавно без рязко подаване на газ ще са малко обгорели в частта, където излизат от двигателя, но ако са обгорели по дължината си, значи мотора е каран с газ.

Проверяват се ауспусите, дали са чисти. Като се бръкне в тях не трябва да има следи от масло, течност или сажди. Ако са налични такива това не е вашият мотор

Окачаване

На предната ос има лагери и амортисьори, всичко трябва да работи безпроблемно. 

Без скърцащи или чукащи звуци. Амортисьорите трябва плавно и меко да се движат нагоре и надолу.

Амортисьорите трябва да са сухи без следи от масло или каквото и да било омасляване. Ако има значи, че проблемите могат да бъдат деруга на кол, крив кол, изпуснали семеринги.

Хода на кормилото трябва да е плавен от край до край без шумове и скърцания.

Задното окачване също има амортисьори и лагери. Там също не трябва да има никакви шумове или луфтове.

Вдига се задницата във въздуха пробва се с разклащане на гумата дали има луфт и скърцане, ако има значи ще трябва смяна на лагери, ако не, всичко е здраво.

Завърта се и се оглежда гумата за крива джанта.

Резервоар

Отваря се резервоарът и се оглежда вътре с фенерче за ръжда. Ако има ръжда е възможно тя да е слязла по маркучите на горивната система, а това ще създаде само проблеми в бъдеще

Спирачки

Проверява се състоянието на диска. Трябва дискът да е напълно гладък без неравности

Проверява се състоянието на накладките. Познават се по нарезите, ако нямат нарези значи са износени и ще трябва да се сменят.

Верига

Веригата трябва да е леко мазна /ако е суха, не е добре/. Без начупвания и ръжди по нея. При свободен ход може да има луфт от 2 до 3 см., не повече.

Гуми

Гледа се DOT на гумите. Износване на грайфера и дали има напукано между грайферите. Ако има напукано или DOT е стар значи гумата е стара, износена или вече е загубила качествата си и трябва да се смени

Електрическа система

Тестват се всички светлини мигачи, стопове, фар къси и дълги.

Палене

Паленето трябва да става много лесно без усилия. 

Ако е студен моторът без газ, дърпа се смукача и се пали. Трябва да запали от първи път.

При кросов мотор  едно - две ритания на манивелата и трябва да запали.

Оставя се да поработи моторът 1 -2 минути слуша се двигателя. Трябва да се чува само търкане без чукания и други звуци.

Съединител

При запален мотор се слуша дали двигателят променя звука и работата си при натиснат и отпуснат съединител. Промяна в начина на работа и звука на двигателя не трябва да има.



Тест Драйв

Тестване на равен терен

  • подаване на газ, отпускане на газ, машината трябва да реагира плавно на всяко едно действие. 

  • пуска се кормилото, мотора трябва да се движи в права линия без отклонения на ляво или дясно. Има ли отклонение е проблем. 

  • при спиране, мотора трябва да спира в права линия, всяко отклонение от правата линия е сигнал за проблем.

  • погледнат отпред мотора  двете гуми трябва да са в права линия, не са ли проблем.

  • пледите на предната и задната гума трябва да се припокриват. Има ли разминаваме, значи има проблем и усукване.

Тестване на неравен терен

  • окачването трябва да обира неравностите, без подскачане и странни звуци.

Скорости

  • скоростите да влизат плавно и меко, да няма шумове и придърпване

  • при отпускане на съединителя мотора да тръгва плавно без излишни сътресения и сецане

Заключение

Това са основните и важни моменти при покупката на мотор, надяваме са да са от полза.

И не забравяйте, че освен внимателно да изберете мотор, е препоръчително също толкова внимателно да обърнете и много голямо внимание на вашата мото екипировка. В Carmall ще откриете огромен избор на каски за мотор, мото якета, ботуши за мотор, мото панталони и др. 


Научете кои са най добрите каски за мотор