Затваряйки очи и чувайки думата „моторист“ всеки човек първосигнално си представя един достолепен и вдъхващ респекти мъжкар с класическо черно кожено яке. Трудно е да изключим якето от общата картинка, защото през годините то се наложи като вечната класика и знак за принадлежност към мото обществото. А последното си има не просто строги правила, но и традиции, спазвани и утвърждавани във времето без сериозни промени и отстъпления. Модните трендове сред мотористите винаги са се въртели около великото кожено яке. И няма изгледи това някога да се промени. 

История на рокерското кожено яке 

Как се появява на бял свят? Кой го измисля и защо в него се влюбват не само мотористите, но и техните почитатели, а дори и просто любителите на модата? Истината е, че мото якето разполага с повече от 100-годишна история. Тя е почти толкова дълга, колкото и на самите возила на две гуми. Заслуга за появата на великото класическо мото яке обаче няма само един човек. Всъщност, то измислено от двама братя: Джак и Ървинг Скот. Производството на първите кройки започва именно в тяхната обща компания Schott NYC. Последната е основана в началото на 20 век и по-конкретно през 1913-та година. Самата компания не е имала за цел да се посвещава на мото екипировката. Тя е основана с класическа цел, а именно да се занимава с мода и производство на облекла. Около 15 години след основаването си Schott NYC по нищо не показва да е по-различна от своите конкуренти и дори се представя на сравнително слабо до средно ниво. Всичко се променя за Schott NYC обаче, когато самите мениджъри на Харли Дейвидсън – най-ярката марка, грееща и досега в сред мото обществата – искат от компанията да създадат яке, ама не какво да е, а специализирано, специално за мотористи. От Харли Дейвидсън дават следните насоки: да е удобно, да е стилно и да бъде нещо различно и пасващо на душевността на волните ездачи. А от Schott NYC създават Perfecto – прототипът на добре познатата кройка на класическото рокерско кожено яке. Интересен е фактът, че в началото мото якетата са били предлагани основно в кафяво. Години по-късно се утвърждава тенденцията този отличителен белег на мотористите да е в черно. 

Кой превръща класическото мото яке в емблема? 

Съвсем не са дизайнерите от Schott NYC. Макар след като те пускат на пазара Perfecto, манията по него не е с такива гигантски размери. Интерес към него продължават да проявяват главно опитните и по-запалените мотористи, а не всички и дори не обикновените хора. Рокерското яке придобива значението си на емблема след един филм. И по-конкретно след като то е облечено от един то големите секс символи в Холивуд за онези години. Става дума за The wild one, в главната роля на който влиза самият Марлон Брандо. Той изгражда типичния образ на мъжкар зад двуколесното возило, със свободолюбива и бунтарска душа и разбира се, открояващ се сред тълпата с коженото си рокерско яке. Не минава и година след пускането на филма и връхната дреха придобива ролята на задължителната мото униформа. А за някои модни дизайнери то се превръща в истински извор на вдъхновение. За съжаление, скоро избухва и война и черното мото яке от естествена телешка или козя кожа става униформа и за някои части от армията. А след като военните действия от Втората Световна приключват, връхната дреха се превръща в прототип, на базата на който се създават и униформите на полицаи, пилоти и други длъжностни лица с подобни функции. 

Има ли алтернатива коженото мото яке днес?

Разбира се, че има! Но коженото мото яке си остава истинската класика, от която никой моторист не може да избяга. Истината е, че с него освен че се чувстват готини и принадлежащи към обществото на волните ездачи, коженото рокерско яке е и свръх удобно. В допълнение то осигурява нужната защита и чувство на спокойствие по време на шофиране. Единственото неудобство на коженото мото яке е, че не е особено комфортно за летните горещини. Ето така на преден план се появи и алтернативата му от специализиран текстил. В действителност, в днешни дни много мотористи я предпочитат, когато температурите рязко се покачват. Истината обаче е, че текстилното мото яке винаги е било по-скоро допълнение, отколкото основна част от мото екипировката на съвременния ездач на двуколесно возило.